Hol keressünk?

Gondolom nem újdonság, ha azt mondom, hogy a jelen kori Internet alapja a keresés. Hosszú évek alatt alakult ez ki. Szinte nincs olyan ember, aki ha megnyit egy böngészőt, akkor ne lépne egy keresőoldalra. Ma már az a kifejezés, hogy „guglizni”, vagy „ráguglizom” az teljesen megszokott. És itt álljunk meg egy pillanatra. Az elmúlt években meghatározó volt a Google a keresési piacon, köszönhetően annak, hogy rendelkezett megfelelő keresőmotorral és nem utolsó sorban azért, mert ráépített a keresőre nagyon sok szolgáltatást (Gmail, Google Maps, Google Earth, Goggle Talk  stb). És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy iránymutatásokat adott arra vonatkozólag, hogy miként lehet keresőbarát weboldalakat létrehozni, vagy befolyásolni a keresési eredményeket (Google Webmaster Tools, AdWords,  AdSence).

Ebben a környezetben nehéz bárkinek is labdába rúgni, mert egy olyan infrastruktúra van kifejlesztve, ami behálózza szinte a teljes webet. De ahogy az élet változik, az Internet is változik, és egyre kevésbé elegendő az, amit a mai keresők nyújtanak. Ez a változás egy lehetőség arra, hogy más szereplők is meg megvessék lábukat a piacon. A modellt már ismerik, hiszen sokat tanultak a Google-tól, már csak a változás során felmerült kérdésekre kell hatékony és gyors válszokat adni.

bing Kezdődött néhány hónappal ezelőtt, a Microsoft által készített Bing nevű kereső piacra lépésével. Ennek előzménye volt, hogy megszerezték a Yahoo! kereső üzletét. Tehát rendelkeztek megfelelő alapokkal és egy nem elhanyagolható méretű adatbázissal, ami nem hátrány egy kereső esetében. Megpróbálkoztak valami újjal, ami az egyszerű felhasználó számára kevésbé észrevehető. Bár marketing szempontból nem áll rosszul, de kétséges, hogy mennyiben képes megújítani a keresést.

bluu A következő egy magyar kezdeményezés, amely elég ígéretesnek tűnik. A Bluu alapjaiban változtatja meg a keresét. Megpróbálja értelmezni a keresőmezőbe beírt kifejezéseket és annak megfelelően ad eredményt. Sokkal jobban preferálja az eddigiekhez képest a lokális keresést. Habár ígéretesnek tűnik a dolog, nem szabad elfelejteni azt, hogy óriási hátrányt kell ledolgozni. Kevés az indexelt webes tartalom és ebből kifolyólag kevésbé releváns a válaszok halmaza. De ennek javulása csak idő kérdése. A korábban Mira néven futó projekt megújult külsővel és szolgáltatásokkal kívánja felvenni a versenyt a nagyokkal. Eddig zárt környezetben fut a tesztelés, folynak a hibák javításai. Reméljük a bluu.com domain már projekt előszele.

wolframNe feledkezzünk meg azonban a közelmúlt egyik bejelentéséről, amikor nem kevesebbet állítottak, mint azt, hogy elkészült a kereső, ami majd lenyomja a Google-t. Ami pedig nem más, mint a WolfralAlpha. Első ránézésre nem is tűnt merész kijelentésnek, mivel valóban más szemléletet alkalmaztak a keresésben. Viszont ennek pont az volt a hátránya, hogy az új szemlélethez kevés háttér állt rendelkezésre. A hátránya az lehet ennek a keresőnek, hogy jelenleg nagyon speciális adatokat szolgáltat. Számításban, tudományos adatok előbányászásában jó, de a hétköznapi információk terén nem nyújt maradandót. Hiába az új szemlélet és a speciális adatok, ha csak kis réteg számára nyújt releváns információt, az bizony erősen gátolhatja az elterjedést.

friendfeedMeg kell említeni még a webes alkalmazások jelenlegi trendjét, irányvonalát. Egyre több minden zajlik online és egyre népszerűbbek a közösségi oldalak is. Ennek egyik legnagyobb nemzetközi élharcosa a Facebook. Hogy lépéselőnyre tegyen szer, tett is egy lényeges lépést. Felvásárolta a Friendfeed-et, ami egy online szociális hálót kiszolgáló alkalmazás, de természetesen van kereső funkciója is. Az alkalmazás lényege, hogy a külömböző webkettes alkalmazásokat egy helyen tudja megjeleníteni, és szinte valós időben tud keresni a bekötött oldalakon. Aminek az az előnye, hogy egy viszonylag kevésbé fontos információhoz is hozzá lehet jutni. Nem kell megvárni, amíg egy kereső indexeli az új tartalmat. Ezzel tehát a Facebook magához vette az irányítást a közösségi piacon.

És végül, de nem utolsó sorban jöjjön az, aki „ellen” az összes fejlesztés megindult. A Google is tisztában van vele, hogy változásra van szükség és természetesen ő is ráállította a megfelelő embereket egy új kereső kifejlesztésére. A Bing látszólagos sikere arra ösztönözte, hogy bemutassa azt a technológiát, ami majd felváltja a jelenlegi kereső szolgáltatásukat. Kérdés, hogy nem korai még ez egy kicsit? A Caffeine évre keresztelt változat már kipróbálható a Google homokozójában, de még nem sok újat mutat a fejlesztésekből. Nem biztos hogy egy korai, félkész változat kellő bizalmat ébreszt.

Bármi is legyen a keresők következő generációjának sorsa, egyet azért jól meg kell jegyezni. Csak akkor kapunk megfelelő választ, ha megfelelően tudunk kérdezni. És az sem biztos, hogy egy kereső elégséges az összes keresési feladatra. Próbálgatni kell mindegyiket és figyelni, hogy a különböző információk közül melyik hozza számunkra a megfelelő eredményt.

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy „Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!