Miért kevés az autóipari beszállító?

 

Nemrég beszélgettem az egyik országos minőségügyi szervezet vezetőjével, és meglepő adatokat mondott arról, hogy a nagy nemzetközi autógyáraknak mennyire kevés a magyar beszállítója. Elmondása alapján 5% körül van a magyar beszállítók aránya a teljes beszállítói körhöz viszonyítva.

Az ígéretek szerint azért jók nekünk a hazai autógyárak (Audi, Mercedes, Suzuki), mert amellett, hogy sok embert foglalkoztatnak közvetlenül, a beszállítói körön keresztül közvetetten is munkát teremtenek. Ez az 5%-os arány pedig nem valószínű, hogy kielégíti a szektor eredeti elvárásait. Főleg, ha hozzávesszük azt a nemrégiben megjelent adatot, miszerint Amerikában azért vesztette el a legamerikaibb autó címet a Ford F-150, mert “a hazai alkatrész-aránya az idei modellfrissítéssel 75% alá csökkent”. Persze az egy kontinensnyi országban el is várható, hogy magas legyen a hazai beszállítás, de azért mi még egy túlzottnak nem nevezhető 30%-os részaránytól is messze vagyunk. És ez az alacsony szám nem csak az autógyárak hibája!

A legnagyobb probléma, hogy sok termelő cég nem képes megugrani az elvárt színvonalat. Ezeknél a multiknál nem megy, hogy behazudjuk, hogy milyen jók vagyunk, mennyire hatékonyak a folyamataink, és milyen alacsony selejt-aránnyal dolgozunk. Amíg valaki 50%-os selejt-aránnyal dolgozik (túlzónak tűnik az arány, de van ilyen!), addig ne várja el, hogy beszállítója legyen egy olyan vevőnek, aki nulla hibára törekszik (six sigma ugyebár). Az nem elég, ha a műszak végén a szorgos kis alkalmazottak leválogatják a hibás darabokat, és látszólag csak hibamentes darabok kerülnek kiszállításra. Egyszerűen azért nem elég, mert az elküldött darabok statisztikai jellemzőiből pontosan látszik, hogy a folyamat nagyon nem jó.

Tehát figyeljünk arra, hogy egy beszállítói körbe csak akkor tudunk bekerülni, ha mind a termék, mind a folyamat teljes mértékben rendben van. A gyártás elindítása előtt (valójában már az árajánlat is beletartozik) szükség van a Termék jóváhagyási folyamatra (PPAP), valamint Részletes termék minőség tervezésre (APQP). Ezek nem egyszerű előírások, de a betartásuk, illetve a megvalósításuk a gyártónak is érdeke.

Nem lehetetlen növelni a hazai beszállítók arányát az autóipari cégeknél, de ahhoz nagyon sokat kell tenni. A munka tehát adott, mert nyakunkon a nagy önvezető autó biznisz, és ha nem lesznek képesek a cégek felnőni a feladathoz, akkor nekünk marad az összeszerelő munka, ami a teljes termékelőállítási folyamatban a legkevésbé jövedelmező.

 

(fotó: autopro.hu)

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy “Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!