Napi kihívás: Új Suzukit vásárolni kompromisszumok nélkül

 

Azt gondolná az ember, hogy a Suzuki beágyazottsága a magyarországi újautó piacon a legmagasabb, talán még azt is gondolhatnánk, hogy ami a konfigurátorban elérhető, ahhoz könnyű hozzájutni. És persze azt is tudom, hogy sokak szerint már maga a Suzuki egy kompromisszum, így nem kellene még továbbiakat megkötni.

Autóvásárlás előtt állunk, és mivel az elmúlt években pozitív tapasztalatok voltak a Suzukival, így az elsődleges márka is az maradt, azon belül is az új Vitara. A fő szempontok között van a megbízhatóság, a fogyasztás, a méret, valamint a crossover kialakítás. Az sem utolsó szempont, hogy mivel Magyarországon készül, így a megvásárlásával magyar munkahelyet támogatunk. Én úgy gondolom, hogy a vevő hozza létre a munkahelyeket, nem a vállalkozások.

Másik döntő érv a technikai oldalon érhető el. A Vitarában még mindig 1.4-es turbós motor van (vagy 1.5-ös hibrid), miközben abban az árkategóriában, amiben mozog, ott leginkább már csak az 1.0-ás háromhengeres turbós motorok érhetők el. Ezek biztosan elegendők az egyenes vonalú egyenletes mozgáshoz, de ha az ember ennél többre vágyik, ne adj isten még vontatni is szeretne, akkor jobb választás lehet egy öblösebb hengerméret. Szerencsére a Suzuki híres arról, hogy általában marad a jól bevált, megszokott technikánál. Lásd, még az új Swift sem kapott 1.0-ás motort, bár valószínűleg lett volna, hanem úgy kapott három hengeres motort, hogy közben a hengerűrtartalom nem változott az elődhöz képest. Nyilván ezt ítélték megbízhatóbbnak, és nem nyúltak rögtön a fűrészhez, hogy levágjanak egy hengert, mint más gyártók.

Próbálj olyat venni, amilyet szeretnél

Ha az ember új autó vásárlásra adja a fejét, akkor hajlamos azt hinni, hogy a gyártók mindent megtennének, hogy a vásárló náluk költse el a pénzét. Na ezt a Suzuki esetében el lehet felejteni. Itt nincs olyan, hogy kiválasztod a neked tetsző konfigurációban az autót, leadod a rendelést, majd a gyár legyártja viszonylag emberi léptékű időintervallumon belül. Ehelyett az van, hogy hívogatod a kereskedés(eke)t, hogy milyen autójuk van készleten és ha szerencséd van, akkor találhatsz olyat, amilyet elfogadhatónak találsz.

Akivel én beszéltem kereskedéssel, az annyit tudott segíteni, hogy megnézte a havi gyártási tervet a rendszerben, és elmondta, hogy mik azok a modellek, amik elérhetők. És ez nem jelenti azt, hogy ne gyártanának olyat az adott hónapban, amilyet szeretnél, csak mivel a külföldi piacok és a flottavásárlók elsőbbséget élveznek, így azt kapod, ami marad. Itt érdemes elolvasni Krisztián Róberttel a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató helyettesével készült interjút a Vezess.hu-n, hogy mennyire fontos a magyar piac és a magyar vásárlók. Csak néhány kiemelés:

… a Suzukinak fontos, hogy Magyarországon jó pozícióban legyen … ez hazai piacunk, és ha hazai piac, akkor illik jól szerepelni. Mindent meg is teszünk ezért. … Amikor már tudtunk rendesen gyártani, akkor megpróbáltunk prioritást adni a magyar piacnak, hogy ide jusson több.

De hiába szeretnél egy 1.4T motorral 2WD hajtással panorámatetővel indigókék színben fekete tetővel, ha a gyártásban csak ezüst van, vagy nincs panorámatető, vagy csak összekerekesben van, akkor vagy elviszed azt ami van, vagy vársz, ha nincs szerencséd, akkor akár fél évet is, mert az egész a szerencsén múlik csak.

Emiatt a kereskedők is elkezdték azt játszani, hogy anélkül, hogy a gyártási tervben lévő modellre lenne valós kereslet, mivel szeretnének egy változatos készletet, így ha beleillik az elképzeléseikbe, akkor lecsapnak az adott autóra. Amit majd biztosan meg fog venni valaki, akinek fontosabb, hogy ott van az autó a kereskedőnél, mint az, hogy olyan legyen, mint amilyet ténylegesen szeretne.

Majd a Suzuki segít

Logikus megoldás lehetne 2024-ben végigjárni a hetven valahány kereskedés honlapját és megnézni, hogy melyiknél milyen modellek vannak készleten, hátha néhány száz kilométerre van olyan modell, amilyet szeretnél. Ehhez jó kiindulási alap lenne a Suzuki központi honlapjának azon aloldala, ahol a márkakereskedők vannak felsorolva.

Ötletnek jó lett volna, de valószínűleg nagyon régen frissítették, vagy nézték át, mert jónéhány link van rajta úgy, hogy azok nem működnek, mert nincs mögöttük weboldal, vagy időközben változott a link struktúra. De ha sikerül is eljutni a márkakereskedések oldalára, abban sincs sok köszönet, mert egy kaptafára készültek a központi honlappal. Ezzel önmagában még nem lenne baj, de az információban sincs sok eltérés, így teljesen feleslegesnek tartom. Az egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány kereskedésnek van egyedi tartalommal ellátott, használható honlapja.

Egy biztos, hogy a kereskedések honlapjairól nem nagyon lehet tájékozódni az aktuális készletekről. Maradnak tehát a régi jól bevált módszerek: telefon és email. Ja és a chat a weboldalon, aminél hiába választod ki, hogy vásárolni szeretnél, olyan „operátor” ül a vonal túlfelén, akinek semmi köze az értékesítéshez, és azt javasolja, hogy inkább írjak emailt. Oké, megtettem, írtam egy rakás emailt, hogy mit szeretnék, és külön kiemeltem, hogy mondják meg, hogy van-e a kiszemelt modell (itt megadtam kizárásokat színekre, illetve preferált színeket is), és ha igen, akkor arra adjanak ajánlatot. Érdekes módon ajánlatok jöttek, de válasz arra, hogy van-e az adott modell, az csak egy kereskedéstől, onnan is az, hogy nincsen, de van egy lehetőség és ehhez volt várható beérkezési dátum is. Szóval ezzel a körrel sem lettem okosabb.

Mit kellene máshogy

Persze tudom, nem lehet csak úgy megmondani, hogy mit kellene máshogy csinálni, mert majd jönnek a távoli messzi központból és megmondják, hogy nincs igazam. De azért csak kikívánkozik néhány ötlet:

  • Ne csak úgy lehessen autót vásárolni, hogy a gyártó megmondja mi van, aztán vagy tetszik, vagy kompromisszumot kötsz. Lehetne úgy is, hogy a vevő lead egy rendelést, és a gyár beütemezi a gyártásba a következő hónapba, öröm és boldogság.
  • Lehetne egy központi kereső a honlapon, legalábbis ez lenne az ideális, ahol megnézhető, hogy melyik modell melyik kereskedőnél van készleten, ha van egyáltalán. Majd a vevő eldönti, hogy hajlandó-e pár száz kilométert utazni egy autóvásárlás miatt (vagy az ügyintézés nagy része akár online is történhetne).
  • Amíg nincs központi kereső, a kereskedők a saját jól felfogott érdekükben kitehetnék a honlapjukra az aktuális készletet, hátha véletlenül belefut egy potenciális vevő.

Addig is, ha valakinek nincs kedve kivárni, hogy olyan autója legyen, amilyet szeretne, akkor ha már kompromisszumot kell kötni, akkor érdemes körülnézni a piacon olyan irányban is, amit a Suzuki konkurenciának tekint Magyarországon, a Toyotánál.

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy „Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!