Egyre több weboldalon látni azt, hogy ha megadod az e-mail címedet, akkor majd kapsz aktuális információkat a cégükről, termékükről. A másik, hogy ha képben akarsz lenni, akkor kövess Twitteren, vagy jelölj meg Facebookon, És aztán ott van valahol elrejtve az az apró kis ikonocska, amivel fel lehet iratkozni az adott oldal hírcsatornájára. Az eltérő módszerek különböző magatartást igényelnek a weboldal tulajdonosától is és külön magatartást igényel a felhasználótól is.
Foglaljuk röviden össze, hogy melyik mire is való, mindét mindkét nézőpontot figyelembe véve:
Hírlevél
Felhasználói oldalról: Olyan adatot kell megadni, ami már-már személyesnek tűnik, ezért nem szívesen iratkozik fel a látogató. Az is elrettentheti, hogy a nem megfelelő adatkezelés miatt esetleg spam-merek kezébe kerül az email cím. Ezt a legkönnyebben úgy tudják kivédeni, hogy a hírlevelekhez külön címeket regisztrálnak valamelyik szolgáltatónál. Az is problémás, hogy ha nem megfelelő a hírlevél formátuma, akkor a spam szűrő kiszűri, így meg sem kapja, bármennyire is szeretné. A legnagyobb bizalmatlanságot az okozhatja, hogy ha leiratkozunk, akkor mit csinál a szolgáltató az email címünkkel.
Szolgáltatói oldalról: Sokszor költséges! Bár viszonylag megbízható listából tud dolgozni az oldal tulajdonosa, még így is lehetséges, hogy elvész a zajban, amit a sok email generál. Előnye, hogy élő email címekről lévén szó, más jellegű ajánlatokkal is meg lehet keresni a felhasználót, nem csak a hírlevél tárgyát képező témákban. Ez viszont már azt is felveti, hogy adatkezelési szempontokat is figyelembe kell vennie a szolgáltatónak, mivel felhasználói adatokat tárol. Nem szabad elfelejteni, hogy sok esetben a hírlevél egy kivonat, tehát még így is előfordulhat, hogy valamilyen érdekes tartalomról lemarad a feliratkozó!
Twitter, Facbook, egyéb közösségi oldalak
Felhasználói oldalról: A tartalom szolgáltatójától függetlenül tudunk valakit követi, és ha nem tetszik a tartalom, akkor egyszerűen leiratkozhatunk. Előnyös abból a szempontból, hogy láthatjuk ismerőseink érdeklődési körébe tartozó tartalmakat, így akár mi is inspirálódhatunk belőle. Akkor van szerencsénk, ha az általunk követni kívánt szolgáltató szintén használja azt a közösségi oldalt, amit mi preferálunk.
Szolgáltatói oldalról: Tőlünk független weboldal felhasználóira korlátozódik. A sok zajban nem biztos, hogy a mi jelenlétünk mérvadó lesz. Nagy előnye, hogy az általunk megosztott tartalmakra a látogatóknak, követőknek van módjuk visszajelzésekre. A fő probléma, kevésbé tudjuk kontrollálni, hogy kik láthatják a bejegyzéseinket. Bár ez jelenleg csak a Facebookra igaz, semmi sem garantálja, hogy mások nem követik ezt a gyakorlatot. Célszerű felmérni, hogy a célcsoportunk melyik közösségi oldalt preferálja, és arra fektetni nagyobb erőforrásokat. Ha minden kurrens platformon jelen kívánunk lenni, akkor rengeteg időt vesz el tőlünk.
RSS, Atom, hírcsatornák
Felhasználói oldalról: Szinte a legtisztább megoldás. Bár a hátrányai közé sorolható, hogy valamilyen külső megoldást kell hozzá használnunk, hogy megfelelően rendszerezni tudjuk a bejövő információkat. Vagy asztali levelező klienst (Opera Mail), vagy webes megoldást kereshetünk hozzá (Feedly), vagy akár böngészőkiegészítőt kell használnunk (Smart RSS Operához).
Szolgáltatói oldalról: A weben edződött felhasználókat veszi célba. Hírolvasó alkalmazás, vagy e-mail kliens szükséges hozzá. Hátrányai között említhető, hogy semmilyen visszajelzésünk nincs arról, hogy hányan követnek hírcsatornán keresztül. Van viszont előnye is! Aki feliratkozik egy hírcsatornára, azt valószínűleg tényleg komolyan érdekli az a tartalom, amit mi nyújtunk a számára.
Látható, hogy nem egyszerű a válasz, akár felhasználó, akár szolgáltatói oldalról nézzük a kérdést. Annyit mindenesetre kijelenthetünk, hogy erős kompromisszumot kell kötnünk, bármelyik módszert is akarjuk alkalmazni. Én személy szerint felhasználóként az RSS-t preferálom, mert zajmentesen jutok információkhoz, és tényleg minden információ megjelenik, amit a szolgáltató/blogger megoszt. Köszönhető ez annak, hogy a különböző tartalomkezelő rendszerek, illetve blog szolgáltatások rendelkeznek hírcsatorna kimenettel, így egyszerűen fel lehet iratkozni.
Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy „Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!