Black Friday – rosszul csinálod

 

Úgy néz ki, az idei Fekete Pénteken a legnagyobb akciót a GVH tartja, mert nagyon sokan még mindig nem akarják megérteni, hogy mi is ennek az akciós napnak a lényege. Vagy értik, de leszarják.

Az idei Black Friday alkalmával már megint azt kaptuk itthon, mint az elmúlt években: magasra árazott termékek, hogy aztán egy látványos akció keretében annyiért adják, mint előtte.  És sokan még mindig bedőlnek. Akkor pedig miért változtatnának a gyakorlaton?

Mi lenne a lényeg?

Szerintem a Black Friday lényege az lenne, hogy rövid ideig, egy napra koncentrálva, fizikai termékek esetén esetleg korlátozott készlettel szabad szemmel is jól látható kedvezményeket biztosítson a kereskedő. Ezt két területről tudja kigazdálkodni. Egyrészt beragadt készlettel, ahol az elszállítás, megsemmisítés többe kerülne, mint a kedvezmény, viszont kell a hely az új, karácsonyi készletnek,  másrészről a jövőbeni marketing költségekből.

Ha tényleg valódi kedvezményt ad a kereskedő, arról az emberek elkezdenek beszélni. És tudjuk, hogy a szájhagyomány útján történő ajánlás a legfontosabb, tehát az adott kedvezmény kompenzálja a következő időszak marketing költségeit. Ez pedig karácsony előtt nem elhanyagolható…
… lenne, ha a kollektív emlékezet kitartana addig.

Miért nem működik?

Az, hogy nálunk miért nem így működik, annak sok oka lehet. A legfőbb mégis talán az, hogy egy olyan piacon működnek a vállalkozások, ahol még mindig divat az árverseny. Tehát sokat akarnak eladni minimális hasznonnal, vagy éppen hasznon nélkül. Ilyen környezetben a kereskedő nem tud nagy kedvezményt adni, és gyanítom, hogy az ellátási lánc többi szereplője sem fog lelkesedni az ötletért.

Ekkor pedig jönnek a kamu leárazások, mert sokaknak az is elég, ha az akció szó mellett elég magas a %-os érték. Ne felejtsük el azt sem, hogy az akció hirdetésének is van költsége, ami egy ilyen felfokozott időszakban még drágább, mind egyébként szokott lenni, mert többen hirdetnek, és a nagyobb reklámzajból nehezebb kitűnni.

Mit tehet a vevő?

Vevőként az egyetlen esély a túlélésre, ha tudatosan felkészül rá az ember. Csak olyat vesz, amit amúgy is megvenne, – ehhez persze kell egy korábbi árfigyelés, – és olyankor minden kedvezmény ajándék. Impulzus vásárlásokra kifejezetten nem ajánlott a Black Friday.

 

Nem mondom azt, hogy ne lehetne jó egy ilyen nagy akciózás, de nem mindenkinek való. Például azt, amikor egy ingatlanos azzal akciózik, hogy ha Fekete Pénteken adod fel az ingatlanod hirdetését náluk, akkor akár közvetítői jutalék nélkül is eladják, azt kifejezetten erőltetettnek tartom. Nem ígérnek semmit, de az látszik, hogy csak azért akcióznak, mert mindenki azt csinálja.

Viszont olyan termékek esetén, ahol a példányosítás minimális költséggel jár (ebook, szoftver letöltés, online előfizetés), kifejezetten jól lehet belőle kijönni. De hát ugye erre majd jön a Cyber Monday hétfőn! 🙂

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy “Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!