Az én KATÁm

 

Azt hiszem, a kormány jól belenyúlt a darázsfészekbe a KATA szigorításával. Bár gyanítom, hogy nem sok csípés fogja érni, várhatók változások az első változtatásokhoz képest. Mivel százezreket érint kellemetlenül a változás, gondoltam leírom, milyen lenne szerintem az ideális KATA.

Kezdjük azzal, hogy a jelenlegi rendszer nem volt ideális. Régóta nem változott a befizettet adó mértéke, aminek az lett a következménye, hogy a katások folyamatosan vesztették el annak esélyét, hogy végül bármilyen nyugdíjra jogosultak legyenek. És valljuk be, igazságtalan is volt, hiszen ezzel az adómértékkel bőven kevesebbet tettek be a közösbe, mint egy minimálbéres alkalmazott. Emiatt sokan ki is használták, létrejött rengeteg bújtatott munkaszerződés.

Mi a gond?

Jogosan merülhet fel az igény a változtatásra, de a vége olyan lett, mint a parasztbácsi esete a sétarepüléssel: erre azért nem számítottam. Mert ha az a probléma a KATA-val, hogy az alacsony befizetés miatt kevés nyugdíjjogosultságot szerez a vállalkozó, akkor meg kell emelni az adóját, esetleg hozzákötni a minimálbérhez. Ha az a baj, hogy bújtatott munkaszerződések jönnek létre, akkor pedig szigorítani kell az ellenőrzéseken. A mai világban a NAV-nál elég komoly informatikai háttér van, amivel kiszűrhetők lennének a kifogásolt esetek.

Valami viszont nagyon félrement, és olyan megoldás született, ami sokaknál kiverte a biztosítékot. És azt azért látni kell, hogy a KATA eddigi formájában annyira kedvező volt, hogy szinte bármilyen változtatás szigorításként értelmezhető bizonyos szemszögből.

Így csináltam volna

Bevallom, nem áll rendelkezésemre hatástanulmány és tömeges vállalkozói adatok, ami alapján megalapozott döntést lehet hozni, így inkább csak ötletelés szintjén írom le, hogy miként változtatnék a KATA-n

Az adó jelenlegi mértéke annyira alacsony, hogy tényleg kezdeni kellene vele valamit. Én ezt felemelném havi 100.000,- Ft-ra. Durva emelésnek tűnik, de gondoljuk végig, hogy az 50.000,- forintos adómérték a 2013-as bevezetés óta nem változott! A másik, hogy ha megnézzük a minimálbér költségét, akkor az egy vállalkozásnak jelenleg 226.000,- Ft. bérköltséget jelent, ebből kap meg a munkavállaló 133.000,- forintot, tehát a költségvetésbe 93.000,- Ft. folyik be. Mégis két dolog miatt tartom reálisnak:

  • az egyik, hogy elvárható egy vállalkozótól, hogy nagyobb teljesítményre legyen képes, mint egy minimálbéres alkalmazott,
  • A másik pedig az, hogy ha megnézzük az eddigi 12 milliós KATA keretet, akkor még ez is csak 10%-os adómértéknek felel meg, ami elég kedvezőnek mondható (amennyiben sikerül kimaxolni).

És ha már előkerült a KATA keret. Ha az eredeti elképzelés tényleg az, hogy a kisvállalkozóknak legyen egy kedvező adózási forma, akkor meghagynám ezt a keretet 12 milliónak. Mert ez is havi 1 millió, ami még ma sem olyan rossz jövedelem. Még akkor sem, ha levonjuk belőle a 100.000,- Ft. adót (amit korábban írtam), és esetleg havonta félretesz belőle a vállalkozó 400.000,- forintot, akkor is marad félmillió tisztán.

De mi legyen azokkal, akiknek olyan jó megy, hogy ezt a 12 milliót túllépik? Nos arra is ki lehet találni megoldást. Persze nem feltétlenül azt, hogy akkor átkerül egy másik adózási formába. Lehetne ezt a 10%-os „szabályt” alkalmazni, ha már így gondoltam az adó mértékét, tehát lehetne azt csinálni, hogy a 12 millió feletti részre lenne 10%-os adómérték. Tehát ha valaki eléri a 12 milliós határt, a felette lévő rész 10%-át fizesse be adóba. És jelzem, hogy ez még így is egy nagyon kedvező adózási forma lenne, mert jelenleg a 12 milliós feletti részre 40%-ot kell fizetni.

Na de akkor hol a trükk?

Az egyik oldalról van benne egy adóemelés, hiszen az eddigi 50.000,- Ft. helyett a dupláját kellene fizetni. Másrészről van benne egy látszólagos csökkentés, mivel eddig a 12 millión felüli bevételre 40%-os adót kellett fizetni. De ha kiszámoljuk, akkor azt kapjuk, hogy 15 milliós bevételig összességében több pénz folyna be a költségvetésbe, 15 millió felet viszont már kevesebb, mint a jelenlegi rendszerben (itt ugye jó lenne tudni, hogy mennyi KATA-s vállalkozás lépi át ezt a bevételt!). Ez a többlet azonban nem csak a költségvetésnek jó, mert a magasabb havi fizetendő adó magasabb ellátási szintet is jelentene.

Ezen kívül azt is gondolnám, hogy nem hátrány, ha egy adórendszer könnyen és egyszerűen értelmezhető az érintettek számára. A 10% pedig könnyen megjegyezhető, és könnyen számolható is, tehát akár tényleg működhet könyvelő nélkül a vállalkozás (nem javaslom!).

Mit jelentene ez a költségvetésnek? Kicsivel több, mint 400 ezer egyéni vállalkozó működik KATA adózási formában, de ebben sokan vannak, akik csak másodállásként vitték a vállalkozást. Igaz, voltak olyanok is, akik hajlandóak voltak a magasabb, 75.000,- Ft-os adót fizetni. Talán nem túlzás, ha azt mondom, hogy biztosan van 300 ezer olyan KATA-s vállalkozás, aki havonta 50.000,- Ft-ot fizet. Ez pedig 15 milliárd Ft. havonta, éves szinten pedig 180 milliárd Ft. Könnyen kiszámolható, hogy havi 100.000,- Ft-os adómértékkel 180 milliárdos többlete lenne a költségvetésnek. Persze lehet mondani, hogy átalányadózással magasabb adóbevételt lehet elérni, de ez bizonytalan, nehezen kalkulálható, mert nem tudni, hogy ki az aki folytatja a vállalkozását, és ha igen, akkor milyen formában.

Amiben reménykedem

Van egy reményem. Ezt pedig a korábbi törvényalkotási tapasztalatokra alapozom. Abban reménykedem, hogy ez még nem a vége. Sokszor láttuk már, hogy az, hogy egy törvényt elfogadnak, még nem jelent végleges állapotot, mert lehet módosítani. És hát szeptemberig még van idő, bár tény, hogy a vállalkozók nem hagyhatják az utolsó pillanatra a váltást.

A másik, amiben reménykedem, hogy a köztársasági elnök visszadobja. A jelenlegi köztársasági elnökre már a megválasztása előtt ráégett, hogy pártember, és mindenben ki fogja szolgálni a kormányt. Kell mutatni valamit, hogy bizonyítsák, független entitásként működik. Ez pedig egy remek alkalom lenne, hiszen eléggé megmozgatta az embereket és valljuk be, senki nem ilyen irányú változásokra számított.

Ami a visszadobás alapja lehetne, az pedig az a diszkriminatív változás, hogy KATA-sok nem számlázhatnak cégeknek, kivéve a taxisokat. Eleve nem életszerű, hogy egy munkát csak akkor vállalhat el a vállalkozó, ha megállapodnak abban az ügyféllel, hogy magánszemélyként kéri a számlát. Mert mi a garancia, hogy a teljesítés után nem gondolja meg magát a vevő? És milyen az, hogy valakiknek (taxisok) lehet, valakiknek pedig nem lehet céges ügyfeleket kiszolgálni, mert különben kiesik a KATA-ból?

Szóval nem tudom miért, de még bizakodó vagyok, hiszen annyi jó irányba mozdulhatna ez az ügy és a jelenlegi megoldás nem a jó válasz a kezdeti problémákra.

Kiemelt kép: Pixabay

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek nyomj egy „Tetszik”-et, és oszd meg ismerőseiddel!